Σημείωση! Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί Cookies

Παρακαλώ πατήστε I understand Διαβάστε περισσότερα

Κατανοώ

Το 1ο Γυμνάσιο Κέρκυρας, στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού του, δημιούργησε την τρέχουσα σελίδα με σκοπό να ενημερώσει, διευκολύνει και πληροφορήσει μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς του σχολείου. 

Για συνέχεια στην πλοήγηση στην ιστοσελίδα, παρακαλώ πατήστε Κατανοώ

Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μία μορφή βίας, η οποία εκδηλώνεται κυρίως μέσω σωματικής, λεκτικής ή κοινωνικής επιθετικότητας και η οποία διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες ενδοσχολικές συγκρούσεις διότι το θύμα επιλέγεται με βάση το πόσο ανίσχυρο και αδύναμο είναι. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι πρόκειται για ένα πολυδιάστατο φαινόμενο, με πολλούς εμπλεκόμενους φορείς και άμεση συνάρτηση με τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία. 

 

Ο σχολικός εκφοβισμός διαχωρίζεται σε άμεσο εκφοβισμό, με σχετικά ανοιχτές επιθέσεις προς το θύμα και σε έμμεσο, που είναι λιγότερο εμφανής αλλά εξίσου σημαντικός και παίρνει συνήθως τη μορφή του κοινωνικού αποκλεισμού.

Οι κύριες μορφές εκφοβισμού στο χώρο του σχολείου είναι οι εξής:

  • Η Σωματική ή φυσική μορφή.

Πρόκειται για την άσκηση σωματικής βίας που μπορεί να ποικίλλει σε ένταση και συχνότητα (ξυλοδαρμός, σπρωξίματα, κλωτσιές, τράβηγμα μαλλιών). Κυρίως παρατηρείται στα παιδιά μικρής ηλικίας ενώ επιλέγεται συχνότερα από τα αγόρια ως μορφή εκφοβισμού.

  • Η Λεκτική μορφή.

Εκδηλώνεται με αρνητικά σχόλια και έκφραση προσβλητικών εκφράσεων που μπορεί να έχουν να κάνουν με την εμφάνιση, την καταγωγή, τη σεξουαλικότητα, την κοινωνική θέση ή με οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό μπορεί να διαφοροποιείται ένας μαθητής από τους υπόλοιπους. Μπορεί να πάρει τις παρακάτω μορφές: κοροϊδία, βρίσιμο, ειρωνεία, διάδοση ψευδούς φήμης, ρατσιστικά – ομοφοβικά - σεξιστικά σχόλια, απειλές, παρατσούκλια κλπ.

  • Ο κοινωνικός ή έμμεσος εκφοβισμός

Αναφέρεται στη δημιουργία ενός κλίματος φόβου για το μαθητή ή τη μαθήτρια - θύμα, με οποιαδήποτε πράξη που προκαλεί στο θύμα ψυχολογικό πόνο. Αφορά την απομόνωση του παιδιού θύματος και την περιθωριοποίηση του μέσα από συγκεκριμένες συμπεριφορές (σκόπιμη απομόνωση του παιδιού-θύματος- το αγνοούν, δεν του δίνουν το λόγο, καταστροφή των βιβλίων του, εκβιασμός για χρήματα κλπ). Ουσιαστικά, ο έμμεσος εκφοβισμός έχει ως σκοπό τον περιορισμό των διαπροσωπικών σχέσεων του θύματος μέσω του συναισθηματικού αποκλεισμού που βιώνει ως ανεπιθύμητο (Smith & Sharp, 1994). .

  • Η Σεξουαλική μορφή.

Πλήττει κυρίως κορίτσια και περιλαμβάνει ανεπιθύμητο άγγιγμα, σχόλια με σεξουαλικό προσανατολισμό ακόμα και εξαναγκασμό σε σεξουαλική πράξη. Περιλαμβάνει εύρος συμπεριφορών και δεν είναι εύκολο να αναφερθούν από το θύμα 23γιατί τις περισσότερες φορές υπάρχουν συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης και ντροπής εκ του μέρους του ατόμου που βιώνει τη συγκεκριμένη κατάσταση.

  • Ο Ηλεκτρονικός εκφοβισμός – cyberbullying.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία ραγδαία εξέλιξη στο χώρο της τεχνολογίας. Η χρήση του διαδικτύου και των κινητών τηλεφώνων από τα παιδιά δημιούργησε ένα νέο μέσο εκφοβισμού. Πλέον, αποτελεί μία πολύ συχνή μορφή bullying και περιλαμβάνει την αποστολή μηνυμάτων και φωτογραφιών με χυδαίο ή απειλητικό περιεχόμενο, την τοποθέτηση προσωπικών πληροφοριών και την δημοσιοποίηση στοιχείων που αφορούν προσωπικά δεδομένα.